<br />
<b>Warning</b>:  Undefined property: stdClass::$helix_ultimate_image_alt_txt in <b>/sata2/home/users/defensetr/www/www.defensetrends.com.ua/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php</b> on line <b>57</b><br />

БЕЗПІЛОТНИКИ X-61 "ГРЕМЛІН": НОВА ЕРА БОЙОВИХ ДРОНІВ США

Управління перспективних дослідницьких проектів Міністерства оборони США (DARPA) провело випробування безпілотника Х-61 Gremlins. Успішний запуск "Гремлінів" відбувся ще 29 жовтня. Пуск проходив на полігоні Даґвей у Юті. У розгортанні брали участь два дрони.

F0 X61A

У ході випробувань один із безпілотників був знищений, а другий успішно завершив операцію. Його вже поновили для наступних пусків.
Спеціально обладнаний військово-транспортний літак C-130 Повітряних сил США впіймав у польоті багатоцільовий безпілотник Х-61 Gremlin. Це вдалося зробити за допомогою механічної руки та троса із спеціальною кулею на кінці. X-61 з’єднується з кулею, після чого крила безпілотника повертаються на 90 градусів, поки вони не будуть розміщені паралельно основному корпусу.
Далі X-61 затягується тросом, поки він не закріпиться в ручці механічного важеля, який тягне його решту шляху всередину фюзеляжу C-130. Це перше успішне підняття дрона на борт літака, до цього всі спроби закінчувалися невдачею. Цей елемент є ключовим у програмі багатоцільових безпілотних апаратів X-61A Gremlins. Проєкт Gremlins передбачає створення невеликих безпілотників X-61A, здатних об’єднуватися в групи та спільно виконувати різні завдання.

БПЛА планується запускати з бомбардувальників B-52 Stratofortress і B-1B Lancer, а також з транспортних літаків C-130 Hercules/Super Hercules з висоти 12,2 тисячі метрів.
Апарати можуть розвивати швидкість до 0,8 числа Маха. Тривалість польоту безпілотників становить від 1 до 3 годин, а дальність дії – від 555 до 926 кілометрів.

69 2

Після виконання завдання Gremlins будуть повертатися назад на літак-носій. Останній буде підбирати їх в повітрі. Передбачається, що Gremlins зможуть діяти практично повністю автономно, самостійно розподіляючи завдання та ролі всередині групи. Обмін даними між апаратами буде проводитися по радіоканалу і з допомогою оптичних систем.
DARPA припускає, що літаки з дронами на борту будуть поза зоною досяжності ворожої оборони. А самі дрони вже діятимуть у небезпечній зоні, проводячи розвідку, спостереження чи радіоелектронну боротьбу. При цьому дрони будуть практично одноразовими. Вони розраховані на 20 польотів, що робить їх набагато дешевшими, ніж використання класичних засобів при розвідці.
"Ми витратимо деякий час, щоб насолодитися успіхом цього розгортання, а потім повернемось до подальшого аналізу даних та визначення наступних кроків для технології Gremlins", — заявив Пол Келхун, менеджер програми Gremlins в Управлінні тактичних технологій.

ШЛЯХ ДО УСПІХУ
Систему розробляли ще з 2018 року. У січні 2020 року американська компанія Dynetics повідомила про проведення перших льотних випробувань перспективного безпілотного літального апарату X-61 Gremlin (Gremlins Air Vehicle - GAV). Головним завданням цього проекту є об'єднання кількох БПЛА в "зграю" з можливістю самостійної роботи або виконання команд оператора. Перший випробувальний політ, проведений у листопаді 2019 року, завершився аварією.
Виріб X-61A - результат програми агентства Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), що вивчає нові засоби застосування БПЛА. У 2014 р. агентство запустило нову програму, метою якої було створення нового БПЛА для роботи у "зграях". У програмі брало участь кілька компаній та організацій. У 2018 році переможцем конкурсу на розробку безпілотника стала група компаній на чолі з Dynetics.
Компанія Dynetics є головним розробником. Також у її проекті беруть участь кілька інших фірм. Kratos UAS відповідає за планер, Williams Int. надала силову установку тощо. До розробки електроніки та методів управління залучили одразу кілька субпідрядників.
Підсумком проектних робіт став БПЛА X-61A, призначений для відпрацювання як концепції, так і засобів її реалізації.
Нові БПЛА названі на честь гремлінів – персонажів англійського армійського фольклору, а потім і однойменної повісті Р. Даля. У фіналі книги ці істоти, які негативно налаштовані до будь-якої техніки, стали допомагати британським льотчикам у боротьбі з ворогом. Приблизно тим самим мають займатись і нові безпілотні "гремліни".

gremlindynetics
Виріб X-61A є літальним апаратом середніх розмірів нормальної аеродинамічної схеми з турбореактивним двигуном. Він повинен підніматися у повітря за допомогою літака-носія, здійснювати самостійний політ, а потім повертатись на його борт. У майбутньому безпілотники-гремліни повинні будуть діяти великими групами та спільно виконувати широке коло завдань.
Експериментальний БПЛА може нести навантаження прибл. 70 кг, розвивати швидкість порядку М = 0,8 і перебувати у повітрі до 3 год. Конструкція розрахована на 20 польотів за повним профілем.
Поки що БПЛА не має спеціального обладнання та оснащений лише апаратурою, необхідною для пілотування та взаємодії з носієм або іншими безпілотниками. Метою нинішнього етапу програми є відпрацювання спільних питань взаємодії в усіх умовах та на всіх режимах. Надалі техніку можуть оснастити тими чи іншими приладами щодо різних тестів і випробувань.
У нинішніх випробуваннях як носій використовується дообладнаний військово-транспортний літак C-130. Під його крилом встановлений пілон для перевезення БПЛА, у кабіні - необхідна радіоелектронна апаратура. У перспективі носіями "гремлінів" можуть стати інші літаки чи БПЛА важкого класу.
БПЛА типу X-61A та майбутня техніка на їх основі повинні працювати групами-зграями по кілька одиниць. Передбачається, що вони зможуть підтримувати зв'язок між собою, перерозподіляючи інформацію та завдання, а також взаємодіяти з наземним командним пунктом або літаками у повітрі.
"Зграї" безпілотників пропонується використовувати в різних ситуаціях для виконання різних завдань. Десятки БПЛА можуть здійснювати розвідку великих районів або шукати цілі для озброєнь. Також вони можуть нести зброю та застосовувати її за командою від пілотованого літака. У всіх випадках забезпечуються переваги перед "традиційними" методиками, пов'язані з великою кількістю БПЛА та зменшенням ризиків для людей.
БПЛА X-61A Gremlin має ще одну важливу властивість. Він виконаний у вигляді системи повітряного базування, що повертається. Спеціалізований літак-носій зможе доставити їх у заданий район та забезпечити подальшу роботу, а потім забрати їх та повернути на базу. Усе це значно спрощує розгортання техніки, зокрема. на великій відстані від баз. По суті, бойові можливості такого комплексу не обмежуються дальністю польоту окремих БПЛА і залежать від носія.
Нинішній проект DARPA/Dynetics X-61A GAV розглядається як експериментальний і призначений для відпрацювання основних технічних рішень у сфері "зграй" БПЛА. Цим визначено специфічний вигляд дослідної техніки та вибір її носія. Надалі на основі накопиченого досвіду може бути розроблений новий аналогічний комплекс, спочатку придатний для застосування у ВПС.
Як вважають у компанії Dynetics, нова техніка з погляду тактики має займати проміжне положення між крилатими ракетами та літаками. Перші здатні самостійно атакувати цілі, але досить дорогі. Удар авіації може бути дешевшим, але літаку доводиться входити до зони дії ППО противника. Застосування БПЛА за типом X-61A дозволить виконати розвідувальне або бойове завдання з необхідною ефективністю, але без ризиків для літаків, що пілотуються.
За різними оцінками, поява повноцінних боєздатних "гремлинів", придатних для роботи в "зграї" та ефективного вирішення всіх поставлених завдань, дасть ВПС принципово нові можливості та різко підвищить їхню боєздатність.
DARPA оприлюднила відео успішного експерименту, на якому було показано, як Gremlin зачепився за кулю для стикування, яка виходила від C-130, склав крила, а потім був переміщений до відсіку в C-130.